torsdag 17 mars 2011

Badjos snopp!

Titeln är lite missvisande för det här inlägget handlar egentligen inte om Honom.
Jag tänkte haka på den gamla fina bmxbloggs traditionen att intervjuva folk. I största möjliga mån så vill jag ha upp folk som jag på ett eller annat sätt har bidragit till svensk bmx under min tid på jorden.
Först ut är Mike från lappland CEO över förtitvåbmx. Big up till Mike som svarade glatt på ett mail från en anonym bloggarjävel. Läs och njut och passa på att kolla in hans edit från tidigare i vinter. (Mikes text i färg)

Vilken ära att vara först ut med en intervju med the almighty Betraktaren! Det var ett gäng kluriga frågor jag fick och det är i sådana här tillfällen jag önskar jag vore sådär lite nonchalant men ändå genomtänkt rolig som stora delar av bmx-sverige, ähum harkel harkel... DT.



Vad är 42bmx och hur blev det till?

Litet svenskt BMX-företag som jag startade för några år sedan, jag har alltid haft många projekt på gång och Fortytwo är ett sådant, tycker det är kul att designa produkter och vissa har jag råd att prototyp-testa och producera.



Vilken tycker du är den bästa och sämsta tillverkaren av cyklar och cykeldelar?


Respekterar Thomson, G-sport, Odyssey, Zodiak, Paul, Fly, Profile, S&M, FBM och Tree. Sämsta inom bmx måste vara de företag som lever på att ha kända åkare/image men har väldigt tråkiga produkter, typ Cult, The Shadow Conspiracy och Demolition är märken jag aldrig blivit imponerad av.



Finns det någon inom bmx (worldwide) som du skulle kunna tänka dig att slå på käften?

Nope

5pers som du skulle vilja hänga en vecka på Woodward med? Bara ni där.

Fantasin drog iväg lite men jag bestämde mig för bmx-åkare, Ruben såklart, Freimuth hade varit skoj, Jay Miron när han var som bäst, Erik Elstram och Mike Aitken.


Vilken svensk bmxare tror du har störst snopp respektive minst snopp?

Störst tror jag Badjo har, minst har nog någon av ume-kidsen.

Om du fick välja mellan att kunna bunnyhoppa som Ty Morrow eller köra trails som Mike Aitken (pre chrash) vad skulle du ta?

LÄTT köra trails som Mike Aitken, min dröm är att kunna köra flowigt, dessutom börjar jag komma till åren så min tanke är att det förmodligen går att cykla mycket längre om man kör smutt i bowls och trails, jämfört med att bunnyhoppa saker till platt.


Nämn en svensk åkare som du skulle hooka up förutom ditt team.

Finns hur många som helst, Drakstaden-Marcus om han kunde "man-up" och ta till vara på sin talang, Jeppa definitivt, han är en av väldigt få kidz jag gillar att se, Ö-viks crewet för att dom är så vilda, alla gamlingar.


Vem vinner i ett slagsmål mellan UPS (Adde Apa) och Klas Lowbeer?

Adde kan ju nöta hur länge som helst, tror han skulle få in fler slag och några grymma kombinationer, men Klas verkar ju rätt galen, skulle vara en intressant fight, tror att Klas skulle vinna på att kunna ta mer stryk, Adde skulle börja grina efter en smäll.


Vilka svenska bmxare vill du se en riktigt ordentlig video part med under 2011?

Svårt, någon av old-school snubbarna som gör en Van Homan och visar vart skåpet ska stå, en ordentlig film-satsning av Grynet kanske?


Internationellt hade jag gärna sett en riktig del med Hucker och en grym comeback av Aitken. En split part med Sean Burns och Dirt-Ron hade varit sweet! Ser också mycket fram mot Osatos Demolition-del, frambroms!!!


Vem vill du inte se en videopart med under 2011? (svensk eller utländsk)

Ingen speciell, jag hoppas bara att video-partsen under 2011 är lite mer kreativa och att folk vågar ta ut svängarna lite mer. Eller förresten, Nathan Williams (även om han blivit bättre på senare tid) kan ja gärna slippa ett år.



Vilken är din drömprodukt att designa och tillverka så att den bli sjukt mycket bättre än alla andras?

Jag har en produkt jag inte har råd att sätta i produktion som skulle ändra en del, men skulle jag få välja fritt så är det antingen något som har med bromsar att göra eller en riktigt bra freecoaster.



Och slutligen vem tycker du att jag skall intervjua härnäst.

 Mike Bike (Jag söker naturligtvis Mike Bike för en intervju/B)
 
 

Mike Frisk; Fall 2010 webedit! from Fortytwobmx on Vimeo.

7 kommentarer:

Anonym sa...

fyfan vad bra intervju. Nu vill vi ha mer!
jävlar vad bra editen är också. Skitrolig att kolla på!

Anonym sa...

Hur kontaktar man Betraktaren?
Har Betraktaren en email-adress?

Betraktaren sa...

bmxbetraktaren@gmail.com

Anonym sa...

bra där!!

fett anonym sa...

>>>Anonym:
DET ÄR VÄL BETREKTAREN SOM SKA KONTAKTA?

Grünet sa...

Nu känner jag ju ingen press alls...

Anonym sa...

kul initiativ. kul att det händer saker i sveriges bmx-scen. fler intervjuer tack!