onsdag 23 mars 2011

Inga droger, Ingen gud




Här kommer den efterlängtade (av mig ) intervjun med Jimmy "Ejectbmx" Röstlund. När hela tanken med intrevjuerna började så fanns Jimmy inte ens på kartan. Men efter att lurkat lite och fått klart för mig att han ligger bakom ejectnavet och en hel massa annat var han självskriven. Så håll till godo med Sveriges enda proffesionella bmx designer och Australien emigrant. (Mina frågor i färg den här gången)

Vad är ejectbmx och hur blev det till? Hur funkar det att driva det från Australien?


Tanken var först att ejectbmx skulle vara mitt egna lilla "märke" och tanken var att allt skulle tillverkas lokalt för att hålla kvalitén på topp, skulle ha SKF-lager, de tajtaste toleranserna och den ultimata finishen. Super High End med andra ord. På den tiden kändes det som att det fanns många, i alla fall fler än nu vad det verkar, som kunde tänka sig lägga lite extra pengar på sånt lull-lull. Insåg ganska snabbt att konceptet inte var helt hållbart - i alla fall inte utan en avsevärd investering, vilket jag inte hade råd med då.

Så numera är ejectbmx mitt online-alias, adressen till min blogg och även namnet på mitt företag här i Australien. Så istället för att ha egen tillverkning, så är nu ejectbmx mer en enmans "designstudio" där jag på fritiden designar delar och ramar till bl.a Simple Bikes. Jag tar även uppdrag från personer/företag som har en designidé som inte kommit längre än att ta form i någons huvud eller bara har blivit ritad på t.ex en servett, men som har inte de nödvändiga kunskaperna/förmågan/resurserna att göra 3D-modeller och konstruktionsritnigar för tillverkning.


Att driva det härifrån går alldeles utmärkt! Säkert till och med bättre än om jag varit kvar i Sverige, för om jag varit kvar där hade jag inte kommit i kontakt med ett flertal de klienter jag gjort jobb åt här - och jag hade garanterat inte varit ett "riktigt" företag på grund av Sveriges krångliga skattelagstiftning.


Bonusfråga: Vad hade du rökt/vilken gud uppfyllde dig när du kom det bästa navet?

Jag varken röker eller eller tar andra illegala droger, inte heller fyller jag min skalle med nonsens som religion eller irrationell tro på andra fantasiväsen - så jag antar att den där idén helt enkelt var en sån där sällsynt lyckträff som bara händer när några olika, men kombinerbara, idéer lyckas dyka upp i huvet på samma gång.

Vilken tycker du är den bästa och sämsta tillverkaren av cyklar och cykeldelar?

Jag har alltid varit imponerad av Tree. Deras fokus på kvalitet och unika lösningar är inspirerande. Precis som 42bmx-Mike så måste jag nämna Zodiac. Killen bakom det namnet verkar ha bra koll på hur saker och ting funkar - både tillverkningsmässigt och rent mekaniskt. T1 har alltid lyckat hålla mig intresserad och S&M håller genomgående hög kvalitet vad det verkar.

Produkter jag inte alls är imponerad av kommer från företag som SNAFU, Alienation, Primo och KHE. Ett par "up-and-comers" på listan över skitprodukter är Chimera Bikz och Dartmoor. Samtliga företag som plockar merparten av sina produkter från TBG (Taiwan Bicycle Guide) får minus sju tusen respektpoäng från mig.


Bonusfråga: Jag har hört att du är lite petig så svartmåla gärna den sämsta produkt du har ägt!

Petig är en ganska mild benämning på min åkomma som kanske mer kan beskrivas som sjukligt pedant (när det gäller vissa saker), så tack för det! Den absolut sämsta bmx-relaterade produkten jag ägt måste vara ett Standard M5-drev som var extremt mjukt och böjdes katastrofalt efter mycket kort tid. Hela min första freestyle BMX (en Heavy Tools komplett) var inte direkt en höjdare. Med tanke på vad man får betala och vad man egentligen får så är väl inte Profile något att satsa på heller...

Annars har jag för det mesta haft tur med de delar jag valt. Kanske just på grund av att jag är petig...


Finns det någon inom bmx (worldwide) som du skulle kunna tänka dig att slå på käften?

Jag ser inte mig själv som en våldsam person, men det finns ett litet antal personer, vilka jag känner personligen, som nog skulle kunna förtjäna en käftsmäll. Diplomatiskt nog så tänker jag hålla namnen för mig själv. Men för att öppna upp för lite spekulation så kan jag nämna att två av de tre som jag först och främst tänker på är svenskar och den sista är en av ägarna till en BMX-butik jag jobbat i här i Australien. En av de två svenskarna är över 35 och den andra har omnämnts ganska många gånger på den här bloggen.

5pers som du skulle vilja hänga en vecka på Woodward med? Bara ni där.

Team Tumult


Vilken svensk bmxare tror du har störst snopp respektive minst snopp?

Det roliga är att jag har en mycket god aning om vilka två personer som mycket väl skulle kunna vinna båda dessa kategorier - på riktigt.

Den ena brukade gilla att hänga ut pungen på tunnelbanan, tror att en och annan svensk bmxare har blivit "pungad" (i motsats till ollad) av den också. Den andra tycker att det är "med fjong som det räknas". Dra dina egna slutsatser om vem som vinner vilken kategori.


(Har du märkt att jag inte gillar att hänga ut folk vid namn? Fan vad mycket enklare det skulle vara om man var anonym…)



Om du fick välja mellan att kunna lipptricka som Dave Freimuth eller kunna göra cirkustricks som Harry Main vad skulle du ta?

Lätt lipptricks som Dave Freimuth! Cirkustricks i all ära, men jag tappar intresset av att kolla såna tricks om de är i en edit som är längre än 30 sekunder.


Nämn en svensk åkare som du skulle hooka up om du hade ett team.

Har noll koll på svenska åkare just nu. Räknas det att jag hjälpte till att få Adde-Apa på både Simple och Carhartt?

Vem vinner i ett slagsmål mellan Andy Lindkvist och Robert Blöta Hund? Vinnaren möter Klas Löwbeer.

Efter moget övervägande tror nog att Andy skulle vinna. Dels för att Robban är en mycket fredlig person, plus att Andy har övertaget i muskelstyrka efter att ha slitit som ett djur med sina portabla ramper i jag vet inte hur många år! Av egen erfarenhet så kan jag intyga att de ramperna inte är en lek att släpa på. Haha! Det kan ju förstås hända att Robban vet en del tjuvknep som en gamling som Andy inte har koll på…


Vilka svenska bmxare vill du se en riktigt ordentlig video part med under 2011?

Bröderna Bröd: Mackan, Frallan, Limpan och deras halv-släkting Pita (Peter Grünfeldt).


Vem vill du inte se en videopart med under 2011? (svensk eller utländsk)

Dennis Enarson. Han är ju duktig, men inte helt kul att kolla på. Jag skulle nog vilja säga att han kör som Ryan Nyquist gjorde för 5-6 år sen - väldigt "rakt" och tråkigt.


Vilken är din drömprodukt att designa och tillverka så att den bli sjukt mycket bättre än alla andras?

Jag har en grej som jag jobbat med ett bra tag som jag tror skulle kunna bli hur bra som helst - ett baknav i samma stil som det existerande Ejectnavet. Om det inte hade varit för att en del av driver-mekanismen jag designade efter eget huvud tyvärr var för likt ett existerande patent så hade prototyper redan funnits. Som en liten parantes så var ett baknav en av de absolut första cykeldelarna jag fick en idé till när jag var runt 15-17 år, men det blev tyvärr aldrig verklighet det heller.


Bonusfråga: Jag ser att du verkar vara inne på fotografi. Vem är världens bästa (bmx) fotograf?

Det finns jäkligt många bra så jag kan inte hålla mig till en. Ett par av mina absoluta favoriter är Manu Sanz och Ed Docherty. Synd bara att de grabbarna inte verkar vara så aktiva just nu. Hedersomnämnande till Keith Romanowski och Cooper Brownlee.


Och slutligen vem tycker du att jag skall intervjua härnäst.

Erik Lindgren - han är ju högaktuell just nu med Childstore Stockholm på gång att öppna.

6 kommentarer:

Mike sa...

Riktigt kul med intervjuerna, bra läsning och bra tyckt Mr Jimmy; Men vad hände med den tillhörande editen, vill ju se lite åkning ;)

Betraktaren sa...

Om du hittar en edit med bara Jimmy i så får fruktansvärt gärna länka till den.
Huvudtanken är ju att det skall vara lite röröig bild till. Men det är en riktigt snygg bild.
Jag hittade ingen och satt på en seg lina när jag la i det här.

Rigmund III sa...

fett jimmy! såg att jag var taggad i ett inlägg på din blogg också, sweeet celeb time! hej hej!

Anonym sa...

TUMUTLT.com

Anonym sa...

tumutbmx.com

Anonym sa...

tullkukbmx.com...


mullpungbmx.com...


tumultbmx.com

//Majo