lördag 2 april 2011

69 000 inlägg och en Sputnic med päls.

Naturligtvis kapad från swebmx.
Det här inlägget kräver ett litet förord, och ett efterord så läs det också.
Nize eller Daniel Engdahl startade och driver http://www.swebmx.com/ Jag tror inte att det finns en svensk BMXare under 30 som inte är medlem eller har varit medlem eller har besökt sidan av olika anledningar minst 1 gång. Titeln Sveriges största BMX forum stämmer nog till punkt och pricka. Sen var det ju även Daniel som drog igång Rite.se en gång i tiden. Även om han kanske inte är den cyklisten som har haft flest eller bäst parts. Eller har legat i framkant för hypade projekt så har han länge hjälpt oss alla litegrann genom envist nöta på lite utanför spotlighten.
Här kommer en riktigt bra intervju med intressanta svar. (min frågor för i färg, om du är dum i huvet och inte har fattat det vid det här laget)

Vad är www.swebmx.com och hur blev det till?


Swebmx är som de flesta inom svensk bmx känner till en community för bmxintresserade i Sverige. Tanken från början var att skapa ett gemensamt ställe på internet där folk kunde anordna träffar, jams och liknande samt dela med sig av bilder, filmer och annat. Sidan startade den 12:e juni 2003, egentligen som orebrobmx.com, mest för att jag personligen ville träffa likasinnade när jag började hoja. Jag märkte dock ganska snabbt att det fanns ett större behov eftersom en massa folk från andra städer blev medlemmar så jag reggade swebmx.com och gjorde om sidan. Vi har haft en del problem över åren med hackande scriptkids och annat skit men det mesta har gått att ordna till. Som kul kuriosa kan jag nämna att vi har haft 70.000 tagboardposter, 69.000 inlägg i forumet i 9.000 trådar sen starten. Allting finns kvar också så jag får väl släppa en bok eller nåt med allt! :D


Angående framtiden så har jag en del planer framöver som jag hoppas få tid till att förverkliga. Det är alltid svårt att hinna med sajten när man har eget och jobbar hela tiden...


Bonusfråga: Vad var Rite på se när du var med och hur blev det till?

Rite var en av mina drömmar sedan ganska tidigt efter att jag började hoja. Tanken var att kunna leva på hobbyn som så många andra vill. Jag startade det hemma i lägenheten och hade inga högtflygande planer alls utan ville bara kunna erbjuda produkter som var svåra att få tag på i Sverige vid tillfället och sälja dom till ett bra pris. Jag ville också starta ett team för att ge tillbaka något till hobbyn som hade gett mig så mycket nöje. En riktig gammal floskel där men så var det. Det fanns mycket planer om filmer, resor m.m. som aldrig blev av.

Efter ett möte med en gammal kund inom webbutvecklingen (Markus Asklöv) där vi pratade om vad jag gjorde nuförtiden så dröjde det en vecka ungefär innan han ringde upp mig och ville investera. Tyvärr hoppade jag på den chansen och det var mitt största misstag i det projektet. Vi drog igång på allvar och byggde en komplett webbshop på tre månader samtidigt som vi tog hem ett lager av produkter och skaffade ett flertal leverantörer, avtal med Posten osv. Tyvärr hade Markus ett helt annat fokus med verksamheten än mig och det började tära psykiskt på mig samtidigt som jag gjorde allting i verksamheten och kände att jag inte hade någon kontroll över beslut osv. Det blev helt enkelt inte alls det jag hade tänkt mig och efter ungefär ett år kände jag att jag inte klarade av det längre och valde att kliva av. Markus hade ju satsat en del pengar i det hela och kunde inte bara lägga ner utan ville köra vidare, så jag sålde min del till honom och han jobbade vidare med det. Så det Rite som finns idag har ingenting med det jag startade att göra förutom att det heter samma sak... Jag har aldrig ångrat att jag hoppade av det när jag gjorde men jag har ofta ångrat att jag valde att ta in investerare. Det hade varit kul att se var det hade varit idag om jag istället kört vidare på egen hand.

Följdfråga: Hur är relationen mellan dig och Markus idag? Typ när ni ses på Skogås jamet?
(jag mailade Daniel följdfrågan efter att ha läst hans svar)

Relationen mellan mig och Markus är i stort sett obefintlig. De första tre åren efter jag klev av var jag  bunden till ett kontrakt vi skrev att bl.a. vara lite behjälplig när det behövdes och då sågs och hördes vi oftare. Numera ses vi enbart om det är något jam vi båda råkar vara på, oftast blir det bara Skogåsjamet. Vi hälsar, snackar lite och är hövliga mot varandra, men det är ganska kylig stämning. Det beror nog mest på mig dock, jag känner att jag inte har något intresse av att hålla uppe den bekantskapen. Jag skulle dock t.ex. svara om han ringde.

Vilken tycker du är den bästa och sämsta tillverkaren av cyklar och cykeldelar? (du är ju trots allt gammal cykelhandlare)

Personligen gillar jag Flybikes bäst. Dom har en genomgående tanke med allt dom gör, från själva produkten till förpackning, känsla i hemsida, filmer osv och deras leverantörer. Allting är väldigt genomtänkt och produkterna håller hög kvalitet. Andra nämnvärda företag är Odyssey som har ruggigt bra prylar, Shadow som kanske inte alltid har den bästa kvalitén men alltid ligger i framkant på designbiten vilket är nästan lika viktigt nuförtiden, Macneil för att deras delar känns sjukt gedigna och väldigt bra designade samt Sputnic, bara för att min ena katt heter så!


Sämsta tillverkaren vet jag inte vem det skulle vara, men märken som jag själv av någon anledning aldrig gillat är Snafu, Alienation och Subrosa. En alldeles särskild omnämning ger jag till KHE för deras sjukt dåliga stil inom bmxscenen. De flesta vet vad jag pratar om.


Finns det någon inom bmx (worldwide) som du skulle kunna tänka dig att slå på käften?

Ja. Det finns också många svenska bmxare jag gärna skulle skaka tass med och hänga med som jag tyvärr inte fått chansen att träffa än. Jag skulle gärna spendera en dag med Big Daddy!


5pers som du skulle vilja hänga en vecka på Woodward med? Bara ni där.

Bahader, Jacob "Beach", Reine, Lars, Hannes. Grymt sköna människor som jag både ser som nära vänner och väldigt gärna cyklar med, tyvärr blir det alldeles för sällan. Bahader var för övrigt toastmaster på mitt bröllop!

Bonusfråga: Vilka andra Svenska BMX sidor (förutom swebmx asså) tycker du är värda minst ett besök i veckan?

De jag själv besöker oftast är den här bloggen, Ctrlbmx (kom igen va fan, uppdatera mera!!!), Arosbloggen och Tumult (sluta aldrig köra Årets lista!).


Vilken svensk bmxare tror du har störst snopp respektive minst snopp?

Säger som Erik, jag har ingen direkt koll på andra snubbars könstorlek men jag får väl boosta Badjos ego lite mer och säga att han säkert har störst. Även om han nu inte har det så tror väl alla det vid det här laget ändå.


Om du fick välja mellan att kunna göra nosewheelies som Cory Martinez (eller nån annan som är sjukt bra på det) eller kunna blasta hopptrick som Chris Doyle vad skulle du ta?

Svårt val. Lufttrick är jäkligt skönt men jag är helt värdelös på det. Nose manuals är ju grymt sexigt dock men lite överspelat numera. Jag får nog säga lufttricks, speciellt hans Nofoot can.


Nämn en svensk åkare som du skulle vilja se få en hook up.

Jag fattar inte att Beach inte har någon officiell sponsor, det är fan tragiskt. Jag vet inte om han är intresserad av det numera dock. Jag försökte hooka upp honom så mycket jag kunde med Rite på den tiden men det sprack ju så fort jag lämnade, tyvärr.


Bonusfråga: Hur trendkänslig är du/har du varit?

Jadu... Jag kör fortfarande med en fet sadel även om den är betydligt lägre nu än den har varit... Sen kör jag numera brakeless vilket kanske får anses som lite trendigt. Livsfarligt är det iallafall för en gubbe som mig! Jag har dock fortfarande min gamla Sunday-gaffel version 1 och den får följa med tills den rasar. Klädesmässigt är jag inte trendig alls och bryr mig inte. Jag kör som jag alltid gjort med hood och vida jeans, gärna köpta på Ullared eller nåt annat skrockigt ställe för att vara så billiga som möjligt. Förstår mig inte på folk som hojar med dyra märkeskläder, en skrotning så är dom ju körda. Jag har i stort sett alltid en 59/50 på huvet också, men det är mer av praktiska skäl än trendiga.


Vem vinner i ett slagsmål mellan Badjo och Beach?

Ohh... Svårt där. Beach är rätt så rippad men Badjo har ju den veganska hetsen i blodet... Men jag får nog säga Beach ändå på ren råstyrka. Sen att han är den sista människan jag kan tänka mig slåss är ju en annan sak.


Vilka svenska bmxare vill du se en riktigt ordentlig video part med under 2011?

Jag vill som många andra verkligen se en riktig gubb/doldis-edit med Euro Neyer, Peter Grünfeldt, Patrik+, Beach, David Öst (halvgubbe men heldoldis), Reine, Andy, Jimmy Röstlund, Älgen, Mackan, Mike Bike, Skogåsmicke, Tobbe, Micke Frisk, Majo och självklart mig själv! Den skulle bli sjukt fet och historisk från dag ett. Jag skulle gärna filma och redigera den också för att helt slippa burns, närbilder på gräs, förbipasserande tåg och andra artistiska element.


Bonusfråga: Du verkar vara inne på att köra eget, Rite.se, mediabyrå etc. Finns det några planer på cykeldelar?

Nej, det har aldrig tilltalat mig. Det fanns en period med Rite där vi utforskade dom möjligheterna, men då var det mer på nivån att sätta vår logga på andra tillverkares grejer eller kanske släppa egna completes som Childstore gör ibland.


Vem vill du inte se en videopart med under 2011? (svensk eller utländsk)

Jag känner inte att jag sett för mycket videoparts med någon speciell, men däremot skulle jag vilja ser färre och längre edits istället för alla korta edits på en eller ett par minuter som pumpas ut hela tiden.


Vilken är din dröm internetfunktion att designa så att den blir mycket bättre än alla andras?

Hahaha, jadu. Facebook hade ju inte gjort ont att vara först med, men om vi ska snacka sånt som inte finns än så skulle jag gärna vara först med att kunna fixa så att man direkt kan få hem grejer man beställer på nätet istället för att behöva sitta och vänta på frakt och skit. Sen avgår ju då självklart en viss procent till mig för varje produkt som någonsin säljs på nätet.

Och slutligen vem tycker du att jag skall intervjua härnäst?

.Jag tycker du ska intervjua Jonas Malmberg, det vore väldigt intressant att höra hans story.

Tack för att man fick vara med och fortsätt blogga!


Efterord:
Spännande va?
Nu är det så här! Alla ni som var nämnda i litan över folk som Danne vill se parts med skickar minst 10klipp till honom så ser vi till att släppa den på senhösten som: Betraktaren och Engdahl Media presenterar "Gubbrull i det fördolda" Deadline är 1:a Oktober. STERN! Jag räknar stenhårt med att du styr upp Sthlms farbröderna, Mike litar jag på och Badjo får sätta Öst framför och bakom kameran!
Det hade varit en film jag vill se också! Kom igen nu gubbjävlar och doldisar kläm ur er 10 feta klipp innan pension/försvinnande under radarn!

10 kommentarer:

Mike sa...

Fantastiskt rolig läsning, speciellt bra var det att få veta lite mer om "the rite incident" som åtminstonde inte jag visste så mycket om innan!

Speciellt bra svar på frågan om video-partsen, vilken jäkla rulle det skulle bli! :) Jag är på... var det 10 klipp... ;)

randomtitsbmx sa...

vädligt intressant läsning.

och ett prima exemplar på att man aldrig ska lita på folk som inte cyklar:)

gubb edit vore redigt kul med!

Rigmund III sa...

fråga fattas:


vad exakt gör du nu mr Swebmx?

Lars sa...

Bra jävvla interbju må jag säga!!
Plus i kanten för NIZE att lyckas få in ordet
"Skrockigt" i svaren.

Daniel Engdahl sa...

Kul att ni uppskattar intervjun!

Rigmund: Jag driver egen reklambyrå på lokal nivå här i Nora samt jobbar med mina egna projekt på webben och i mobila medier eller vad man ska kalla det. Hojar är nog tyvärr det minsta jag gör... Längtar dock till första riktiga vårstreeten!

Anonym sa...

10 klipp ä ju för fan flera månaders filmning, tror inte ja styrt upp 10 anständiga klipp totalt under hela "karriären"(hahaha).
Träningsläger i Hammarbyhöjden i sommar nån!?


//Majo

Anonym sa...

ps: Props till Nize å Betraktarn, bloggen har tagit ett moget steg i skön riktning. Intressant å hejdlöst rolig läsning.
Men för säkerhets skull så borde en kukbild på Adrian läggas in innan det blir för blödigt!

Tack på förhud
(nu ska ja lufta Adrians slang)
//Majo

Jeppe Tumult sa...

10 feta klipp händer inte bara så där efter 30sträcket. Folk har ju ett liv!!!

Betraktaren sa...

Liv eller inte 10 kvalitativa klipp kan du klämma ur dig. Du har ju hela sommaren coh stora delar av hösten på dig.

Daniel Engdahl sa...

Ja kom igen nu för fan så styr vi upp det här!