onsdag 13 april 2011

Funderingar över trender och arbetslöshet


På bilden ser ni 540barspin Jens. Jag blev tvungen att hugga mig själv i handen med en penna för att inte rita kukar på denna bild. Men mina funderingar idag handlar lite om honom, men mest om andra.

Vad kommer hända när den rådande tricks trenden vänder? Hur blir det när den nu inne och obligatoriska tricklistan bestående av barspin, tuck nohander, toothhanger och 5050 till över blir ohet? För helt ärligt kan du de 5 trricken tillräckligt bra och nån extra combo och kanske en whip så kan med dagen måttstock faktiskt trycka ur dig en edit som folk tycker e griiiim.
Men, allt ändras. Kommer kidsen som behärskar de tricken men inte så mycket annat kunna ladda om? Har de skillsen att anpassa sig? Att de inte har någon fantasi vet jag ju redan eftersom det oftast ser ut som en urvattnad Sean Sexton edit.

Beroende på vad nästa grej blir så ska det bli intressant att se hur det ser ut i parkerna och gatorna framöver. Jag ser framför mig snubbar som idag anses vara grymma och till och med har en liten hookup stå och försöka justera in en broms eller kämpa som dårar för att göra ganska elementära liptricks eller vad det nu är som kommer bli hett.

De som är riktigt jävla bra (typ Jens) kommer ju inte ha några problem de kommer bara att göra va fan de vill på första försöket precis som idag. Men hur kommer de som är snäppet under i talang klara sig?
Ser vi Harald Lilja om 2år med en lite annan setup göra den sommarens heta tricks eller kommer han ha blivit gubbe i förtid och göra "gamla" tricks som 360 down hander i skogås? Vad händer med Coffe när barspin plötsigt är ett sjukt ute trick som inte räcker till för att göra en line cool? Blir han också pensionerad i förtid? Fler namn kan nämnas och fler frågor kan ställas.

Men det jag har legat sömnlös över ju det hela texten handlar om: När trenden vänder klara sveriges bmxkids av att haka på?

3 kommentarer:

Mike sa...

Det är för sånna här inlägg jag gillar den här bloggen!

Jag ser två scenarios
1) förändringen går så långsamt att de hinner justera sin åkstil utan att tänka på det.
2) De blir vad min generation är nu, oldschool, när de nya kidzen kommer upp. Dock har jag lite svårt att se dubbelbarspin bli ett klassiskt trick för gubbar som man kan göra i all oändlighet och fortfarande vara "respekterad" för som exempelvis tables (vet inte om någon förstår vad jag menade där...).

Förhoppningen är väl att det blir fler stilar som respekteras (och blandas) och att vi tar en skarp sväng bort från där vi är just nu att det är ett eller ett fåtal sätt att åka på som anses "coolt"!

Betraktaren sa...

Vill du bli gästskribent?
Ibalnd känns det som om du klär mina tankar i ord bättre än avd jag gör själv (vad gay det lät)

Anonym sa...

Jag brukar ordagrant klä av er i mina tankar!!!

//Majo