onsdag 27 april 2011

Submission, New York och en ny kandidat till störst snopp

Jesper Stern...Var börjar man för att till fullo sammanfatta honom?
Jag känner inte Jesper men jag har ju sett och träffat honom ganska många gånger och han är som en virvelvind av energi. Förutom att han uppenbarligen cyklar ca 26timmar om dygnet och får det mesta på film så styra han TUMULTbloggen. Styr upp jams, enligt uppgift styr han upp de han filmar så de producerar.
Han är helt enkelt en stark kraft inom svenk BMX. Jeppes intervju är den sista på ett tag med folk som bidrar. Framöver kommer det vara lite mer fokus på åkare som jag tycker är balla.
Så kolla in Jeppers vår edit (jag tänker inte recensera, men den var intensiv) och läs hans finurliga svar och rättstavnings kontroller.


Jesper Stern x Childstore x New Black 2011 Spring Edit from TMLTech on Vimeo.


Vad är TUMULT bmx och hur blev det till, och är det bara du som styr upp allting?


Kolla Childstore TV 3, där tar vi upp ämnet. Vi jobbar så mycket vi kan som ett team, det är hela tanken med TUMULT. Vissa är alltid på, vissa har annat för sig. När det kommer till bloggandet har det väl varit jag som postat mest, även om det trillar in mejl eller önskemål på poster då och då till bloggen.

Bonusfråga: Har du varit inblandad inågra andra projekt inom svensk bmx?

Childstore TV, Babyman Bars, stockholmsbutiken, Capital Athletics... Var med i ett shorttrack-försök en gång, kom tvåa på en Cyclepro Stonypoint hahahaha.

Vilken tycker du är den bästa och sämsta tillverkaren av cyklar och cykeldelar?

Babyman Bars är förjävla sköna, men det är bara jag som tycker hahaha. Jimmy Röstlund is the fucking man, jag körde ett nav från hans första batch i 4 år, tills jag råkade dra sönder gängorna. Navet rullar fortfarande, men inte på min cykel. Så sjukt vad stryk det navet har fått. Mike42 är ju fett trevlig. Heja Sverige!

Sen min Sunday Ian Scwartz. Fjärde säsongen yo! Jag gillar även min Odyssey elementary skarpt. Jag vill att mina komponenter håller. Inne på 4:e paret Twombolts, bra med garanti, men som sagt...

Sämsta skiten jag har haft var Uniteds plastpedaler. Pengar i sjön. Fast säg Wellgo också, samma pedal ju..

Bonusfråga: Hur orkar du producera så jefvla mycket cykling?

Jämfört med vem?

Finns det någon inom bmx (worldwide) som du skulle kunna tänka dig att slå på käften?

Jag tror att det är fler bmxare som vill slå mig käften hahahaha....

En britt med tatueringar och polskt utseende. Men han kanske är mer ödmjuk idag än 2005. Han kanske är soft, fan vet jag. Men jag hatar inte längre, dock gör många andra det på den snubben.

En viss designer för ett vääääldigt trendigt företag var överförfriskad en gång, men inget bråk. Mer en rolig anektdot.

Stian såg FBM snubbarna slåss på Backyardjam, men det är sällan bråk på tillställningar, vilket är gött.

Sen har jag sänkt Klas, Erik har sänkt Klas, Erik har sänkt mig hahahaha. Ranken kan vara rallig ibland också. Men vi är gamla kramgoa gubbar nu, ska du veta, det var vildare förr.

Bonusfråga: Hur gick övergången från rejsingstyle bmxare till NY street till? Bestämde du dig bara en dag eller har det växt fram långsamt?

Animal "Can I Eat". Samma år som den släpptes var jag i NYC och cyklade, men innan jag fick uppleva det, var Steven Hamilton det hetaste. Så bromsen kom av långt senare.

Ingen åker till NYC utan att komma hem sprudlande av inspriration och upplevelser, det gäller även om du upplevt scenen där. Så är det ju med alla scener man stöter på, mer eller mindre i alla fall.

Och i och med att jag har lyssnat på hip hop genom alla mina år som musikkonsument, är ju NYC något extra liksom... Att morsa på 10 svarta dudes från The Bronx på varsin bmx är ju bara det jävligt annorlunda.

Den staden kommer jag alltid att återvända till livet ut.

5pers som du skulle vilja hänga en vecka på Woodward med? Bara ni där.

Erik Lindgren, Martin Dannetun, Ricky Gervais, Alex Christod och The Gonz. Men jag hade hellre haft dom på middag hemma, de har nolltolerans på Woodward och jag vill ha en cigg efter maten.

Hade detta inte varit en bmx-intervju, skulle den se annorlunda ut, lika så om jag fick träffa människor som ej är i livet längre.

Vilken svensk bmxare tror du har störst snopp respektive minst snopp?

Peter Grünfeldt. Har du sett snubben ta på sig knäskydden? Erik flydde bastun i Hofors när han entrade scenen hahahahaha.

Om du fick välja mellan att kunna barspinna som Nigel eller kunna göra helt oväntatde lines som Charlie Crumlish vad skulle du ta?

Big Daddy.

Bonusfråga: TUMULT gör filmer, ordnar jams och lite tröjor. Några andra produkter på horisonten?

Andra produkter har vi inte råd med. Skulle vilja, ja. All backup är välkommen. Holla at us!

Nämn en svensk åkare som du skulle hooka up förutom ditt team.

Mitt team? För att svara på frågan, så nån av Ö-vik dudsen, Jeppa Larsson, Oliver Jonasson, han Markus med nosewheelies, Kalinka, "Lillen"... Vilka fan har hook redan? Michael Olayide måste få klädkrok. Bonden måste få krok på Berghs eller Beckmans. Stian Tveit borde få högre domarstatus och Offspringmannen allt han pekar på. Umekidsen är ju för jävla bra också!

Bonusfråga: Mitt intryck är att du är en av de mestt passionerade BMXarna, hur länge kan du hålla på tror du? (Först rättar vi intervjun ^^^ // Jesper hahaha)

Så länge det är kul att cykla och kroppen håller. Andy kör ju stenhårt fortfarande! Hur gammal är Geske?

Vem vinner i ett slagsmål mellan Erik Lindgren och Älgen (the real prince of darkness)?

Erik. Han tar mig vilken dag i veckan som helst. Han kör ju Submission, så om Älgen håller honom på avstånd med sin långa armar skulle han kunna klocka honom, men tveksamt.

Vilka svenska bmxare vill du se en riktigt ordentlig video part med under 2011?

Din gubberull-lista. Lägg till Mannen, Lill-Micke, Ranken. Mark Petterson. Har inte alla redan kommenterat detta? Oscar Fucking Rahm!

Vem vill du inte se en videopart med under 2011? (svensk eller utländsk)

Nån med generisk åkning och stil.

Vilken är din drömedit att göra (åkare/spots osv) så att den blir bättre än alla andras?

Ett varv runt jorden i äkta T1 anda med det teamet. Men en vecka med Childstoreteamet i värmen hade ju varit förträffligt. Men BMX ligger i betraktarens öga, så om den blir bättre än andras blir ju subjektivt.

Bonusfråga: Vem är den bästa filmaren/klipparen enligt dig?

Chad Schack, Scerbo, Stew Johnson, Joe Rich, Dave Parrik, Joe Cox, James Cox.

/// Jeppe

3 kommentarer:

Betraktaren sa...

En fråga som dök upp nu. Var är lekparken där han gör ice-över etthundraåttio?

Mike sa...

Jävligt rolig läsning! Inspirerade gubbe den där Jeppe ;)

Rigmund III sa...

citat grrreeejen ee ju den att de e inte säla svårt men de ee rätt klurigt! slutcitat.