fredag 1 april 2011

Hur fet är tillräckligt fett?



Mister Mike42 väckte en intressant fråga som jag har haft i bakhuvudet ett tag. När om någonsin är det ok att sätta i foten och ändå mena på att man satte tricket? I kategorin "fota" räknar jag att halka av/inte få på foten på pedalen och att lite smått okontrollerat köra in i en vägg i princip direkt efter att man ha satt tricket.

Då kör vi igång: I klippet ovanför händer något helt bisarrt märkligt och farligt. Och han fumlar med en av fötterna. I det där fallet tycker jag att det är ok. Det är på en uppvisning, det är första gången någon gör det etc. Hade det varit som banger i en dvd part hade det inte varit ok.
På tävlingar är det ju upp till domarna lite att bedöma vad som är bra och inte. Jag är kluven vad som skall ha bäst poäng. Toksäker lite tråkig åkning eller laddande för att sätta nya grejer? Men det är en annan diskussion.

I övrigt tycker jag med dagens standard på åkning att det INTE är ok att "fota" eller någon variant av det.
FÖR DÅ HAR MAN INTE SATT TRICKET!

Sen finns det ju lite undantag som alltid. Är det nått gap eller liknande som förenat med direkt livsfara så är det ju förståeligt att åkaren kanske inte vill göra om det men ändå visa det. I de fallen får man ha överseende med lite vingel eller en viftande fot. Å andra sidan så är allt Sean Burns gör helt livsfarligt och han stompar sina trick. Men han är ju lite speciell.

När det kommer till det som jag tycker jag ser mer och mer av. Dvs när åkaren gör ett trick landar bra men inte hinner svänga undan en vägg eller en bänk eller vad det nu kan vara som är i vägen så säger jag bara
kolla runt 2:09 här nere på "The Beasts" gamla Macneil del.



Gap till opposite 5050. Han sätter det men är helt enkelt inte nöjd eftersom han helt korrekt har möjlighet att svänga undan istället för att braka in i den där grejen. Sen har Jay Miron en betydligt större KUK än dej.

Så när man nu ser Dakota göra en småfet smith landa-rulla-vingla och halvkrocka med en vägg så undrar man varför de inte filmade om den. Sean Sexton manual till barspin samma sak. SLARV!

Sen finns det ju klipp som blir balla för att de kör in i en vägg eller parkerad bil. Men det är sådana lägen där det verkligen inte går att undvika. Alternativet hade varit att inte göra räcket. Då tippar det över på plus sidan att de gör det även fast de vet att de kommer dundra in i något så fort de landar.

Lite bonusåsikter: Indiangiver är inte ok. Correction hop är inte ok. Barspin till att fånga crossbaret är inte ok. En tailwhip skall landas till pedalerna (eller båda fötterna på toptuben om du är Big Daddy) massa skor på drevet och under röret och sånt är inte ok.

Sen kan jag när jag hojar bli glad om jag vinglar ur ett nytt trick med indiangiver eller lite viftande fötter. Men jag skulle ju aldrig i livet lägga det i edit och och småmysa åt mig själv och tycka att jag satte det! Nä de få trick jag kan prestera som är värda att filma skall utföras ordentligt.
I en och annan av det äldre svenska filmerna kan man se lite suspekta bortklippningar av rollbacksen...
Det är naturligtvis inte heller ok, det är tvärtom bedrägeri.

BMX som hobby med polarna får se ut hur som helst. BMX som sport eller med syftet att visa sitt företag från den bästa sidan genom en edit på en teamåkare bygger på att visa upp hur förträffligt duktig en åkare är då duger inte något hafs. Kolla på gymnastik där är det tamefan endast en väl utförd stompad landning som gäller annars kommer den kinesiska tränaren och bryter ryggen av dig sen säljs då till gimp-porr industrin.

Nog svamlat, snart kommer en rolig intervju med en typ doldis.

Trevlig helg/ Betraktaren

7 kommentarer:

Hannes sa...

Han hade ju redan lyckats med detta: http://www.youtube.com/watch?v=3KEt6ot2dcY&feature=related tidigare. Dock med grovt mycket mer vingel...

Mike sa...

Underbar artikel, mer sånt här tyckande tack :)

Håller med om det mesta men just det här med att sätta ner foten är jag extremt mycket mot! I mina ögon får inte Special Greg "claima" tricket i videon, det var uppenbart att hans fot var av p.g.a. att han inte hade full kontroll! Om jag går till mig själv känner jag aldrig att jag sätter ett trick om foten varit i marken punkt slut ;)
Finns, i mina ögon, ett undantag och det är om man kör så stort (och oftast till platt) och landar perfekt men att landningen helt enkelt är så tung att det inte går att hålla mot.

Indian givers är jag också kluven till, jag är tillräckligt hammal för att tycka att det ibland kan vara ok, och jag käner nog att jag satt tricket även om jag gör en indian men visst tar det bort endel av tricket och som sagt på film skulle jag inte ta med en indian.

Det där med att köra in i väggar och annat skit har kanske delvis med at ingen längre har broms att göra?

Mike sa...

Förövrigt kul att se Jay Mirons del som var en favorit när den kom, även rubens del i samma film samt Freimuth!

Grünet sa...

Jag kan inte bry mig mindre om indian givers när jag bara hojar. Men skulle aldrig vilja ha en på film. I övrigt är jag med er. Foten i marken eller en vurpa inom typ 5 5-10 meter efter tricket = inte satt det.
Hade helt glömt hur grym Miron var när han var igång!

Mike sa...

Är med dig Grynet vad gäller indians, men som sagt beroende på trick så kan det se dåligt ut på film, och även "correction hops" som jag inte bryr mig ett skit om (correction hops skull jag t.o.m. kunna ha på film så länge de inte är alltför "stora").

Indians är ju annars ett roligt ämne i sig, vad räknas som en indian, när är det fel (alltid?) o.s.v. KC hoppar t.ex. alltid opposite på sina halfcabs när han gör air to fakie, ser inte ett dug "indian" ut men han vänder alltid åt det håll han snurrat om han exempelvis gör en 180.

Adrian sa...

correction hops är inte ok!

Betraktaren sa...

Det är inte ballrides ut ur flip fakies heller :)
Mike och Gr(hurfangörmanprickarna)net: Ni verkar hålla med mig. Kör hur fan du vill men se till att det är tajt på film. Hur går det med din numera allmänt efterlängtade del Gr(hurfangörmanprickarna)net?