tisdag 5 april 2011

Setup eller upset?


Vad är egentligen en snygg cykel? Lite som forskare har hittat ett mått på hur tätt ögonen får sitta för att någon skall vara snygg och inte ett fuckface har jag funderat på vad som egentligen gör en hoj snygg?

Observera att vi skall försöka kringå trender som röda däcksidor och andra högst tillfälliga grejer. Snyggt idag-keff på Torsdag.

Steg 1 får väl lov att vara att det är åkaren som gör hojen snygg. Trey Jones peglösa mattsvarta båge skulle antagligen inte lyfta många ögonlock om den stod låst utanför Pressbyrån. Men när han vräker runt på den så känner man ju: "Hmmm kanske skulle plocka pegsen och skaffa ett kromstyre och börja knarka..." Medans Chris Doyles hoj ser ut som fuck även fast han är grym.

Några enkla stiltips kommer här. Hög sadel är fult (se bild) 4piece styre är fult. 3 pegs är fult. Strippad plastsadel är fult. Superrisiga bågar med 123 olika färger med dålig sprejfärg är fult. Och på en lite mer micronivå är de flesta freecoasternav fula eftersom de är tjocka som toarullar och har jättehöga flänsar.

Så vad är snyggt då Betraktarjävel? undrar du efter att det visar sig att minst 2 punkter på listan passade in på din hoj.

Ram: Klassisk dubbeltriangel är ju ett måste. Alla skräckexempel från förr med rör som sticker ut här och var  som tumörer går bort. Bör vara befriad från uppenbara tricks som ankarformade gussets i baksvingen, genomsågade headtube loggor, whishbone går fetbort. Enkelt uttryckt en tråkig ram utan gimmicks eller trams. Sen bör den ha en någorlunda låg profil så du inte slår kuken men vill du slamma sadeln så ska det gå utan att den tar i däcket.

Gaffel: Finns nog bara en sak att säga. Inte director fork.

Styre/stem: Här är jag delad i lite olika åsikter. Men att styret skall vara hyfsat stort och brett är jag överrens med mig själv på. Egentligen kan det ju vara vilken storlek som helst men det måste passa med resten av hojen (och åkaren) En 12åring utan könshår skall inte ha ett S&M perfect 10 det ser bara töntigt ut. Precis som när stora köttiga killar har 7"höga vrålkapade styren. Så bara för att komma med en bestämd åsikt så säger jag mellan 8å9 högt beronde på hur stor du är. Och tvåpijs.

Stemmen blir nästan ännu svårare att bestämma men topload är lite fulare än frontload. Och de flesta ingenjörskonstverk med massa wedgar och hål och hej och hå, suger.

Hjul: Öhm lite som gaffeln så är de ju likadana de flesta. Men slimmade nav och bredare däck fram än bak är ett säkert kort. Det är bara Aaron Ross som kommer undan med oranga eller melongröna däck!

Övrig utrustning: En broms kan vara snyggt, men det hänger mycket på styret. Sadeln skall vara i rätt höjd i förhållande till styret och en alltför fet sadel är gay och en strippad plastklump är också gay.
Handtag, vevar pegs, drev kedjor etc kan ju vara vad som bara det håller sig i en någorlunda riktig färgskala. Förutom hubguards stora som dasslock.
Ollonblå pegs, grisrosa trampor och bajsbruna handtag på vitt styre...ja du fattar. Eller?

De snyggaste cyklarna jag har sett är alltid Mike Aitkens cyklar på nån snygg stillbild av honom görandes en turndown/lookback/tweak. Så tyvärr är det ju fortfarande så att oftast gör åkaren hojen. Men Aitkens hojar är ju bland de närmaste "riktig bmx cykel" man kommer, bra proportioner  på styre-sadel, rätt längd på bromswire.
De fulaste...ja titta på hojen i början av inlägget den ligger bra till. Annars är det alla hojar som är plottriga och ostrukturerade. Och om en 22tummare räknas som bmx så är den på listan också. Sorry Majo men den är ful och du är snygg.

Slutsats. Bygg så att den passar din kropp. Undvik allt för mycket trendtrams och sånt som du tror är coolt fast det är fult. Om du är färgblind, ring mig så ber jag din mamma komma och hjälpa till.
Är min hoj snygg? Den var i morse men nu när jag har tänkt igenom det har jag upptäckt defekter...först fappa sen webshop!

14 kommentarer:

Mike sa...

Allt jag vet är att min hoj är jävligt snygg ;) http://iloapp.fortytwobmx.com/gallery/pics?Album&album=24

...och att jag är en sucker för alla bågar med T1 Barcode ram!
En av få saker jag inte gillar är perfect 10 styret som ser fördjävligt ut (kommer från mig som gjorde ett 8.65 styre när alla körde 8'') samt FÖR hög sadel som sticker lite i ögonen.

Anonym sa...

22tummarn byggdes för att passa min kropp, stor tung å helt obrukbar till att göra någon större nytta!? Men det är sånt som händer när 30-års krisen närmar sig.

Men nu har jag tagit mitt förnuft till fånga å byggt ihop Rebellen igen...Kan iofs inte hantera den särskilt brukbart heller....

//Majo

betraktarfan sa...

sug kuk eller gör nya intervjuer

Grünet sa...

Min cykel är alltså ful...
Det kan ju iofs leva med. Men jag håller med ovanstående. Gör mer intervjuer.

Erik sa...

Topload är snyggare än frontload. och 4-piece styre är tufft. Resten stämmer ganska bra.

Erik sa...

Jag har för övrigt en burk med säd från Majo till dig.
Finns att hämta på Childstore i stockholm.

randomtitsbmx sa...

Trey jones e förövrigt streight edge...

Betraktaren sa...

Jag kommer och nyper sperman inom kort!
Straight edge eller knarkare är egentligen skitsamma han är inte normal.

Daniel Engdahl sa...

Mike: Snygg hoj! Men... jag kan inte låta bli att se att dina vevar sitter snett? Kan luras av vinklar och annat men jag tycker det ser ut så.

Jag får ta och knäppa ett par kort på min hoj snart och skicka in för recension tror jag, gör säkert ett par stilfel. Bryr mig iofs inte nämnvärt, bara det funkar och ser bra ut i mina ögon är jag nöjd. Jag har dock fet sadel och vägrar ändra på det!!! Har fått många bud på att sälja den men det skulle inte falla mig in!

Mike sa...

Daniel: Tack, det är mycket möjligt att dom sitter snett (fast jag tror inte det); Kör alltid med snett styre o.s.v. Bara inget är glappt och bromsen fungerar perfekt så är jag nöjd :)
Skicka upp en bikecheck någonstans, alltid intressant, speciellt när folk kör lite annorlunda setup eller delar!

Grynet: Varför är din cykel ful, freecoastern eller? Finns den att beskåda på fejjan mån tro!?

Grünet sa...

När jag tar en ny bild på senaste setupen som blir klar här i veckan kommer det att vara freecoaster, 4delat styre och topload...
Inte många rätt. Mike din hoj däremot var riktigt najs. Vad här det för drevstorlek?

Mike sa...

Gryne: Tack, jag kör 28T, tyvärr kommer jag nog byta till 25T snart då jag är lite sugen att sätta på freecoastern till streetsäsongen, finns inte mycket street här så då har jag lite att göra iallafall.

Låter som en go setup i mina öron, ska bli kul att se!

inte Badjo sa...

Mycket text för en självklarhet. Betraktarens bmxskola?

Betraktaren sa...

Det kanske vi skulle styra upp? En lite kurs i hur man blir en sur och bitter anonym bmxare...

Ja men ibland måste även det mest självklara belysas med mängder av onödiga ord.